Szerző | A szakdolgozat címe | Témavezető |
---|---|---|
Szőke Milán | A Sparrowbag sporteszköz és edzésmódszer felhasználói körének bővítése – iskolai testnevelésben való alkalmazásának vizsgálata | Berki-Süle Margit |
Diplomamunkám témája a Sparrowbag sporteszköz és edzésmódszer felhasználói körének bővítése és iskolai testnevelésben való alkalmazásának vizsgálata. A terméket a Sparrowbag Hungary Kft. gyártja. A termék két fontos újító eleme a kinesztézis (mozgásérzékelés) valamint a galléros nyíláson keresztül megvalósuló tölthetőség. A Sparrowbag anyaga speciális poliamid, ami antibakteriális és dupla varrással rendelkezik, amiből a belső kevlar szál. Az eszköz strapabíró, a terméket professzionális és átlagemberek is használhatják csoportosan és egyénileg is. A termék sok irányba fejleszti a core izomzatot (tartóizomzat), növeli az állóképességet, koordinációs képességet. Előnyös tulajdonsága, hogy nem rendelkezik fix fogáspontokkal, ebből adódik a kinesztézis hatás kiaknázása. A piacon több olyan újszerű termék található, amelyeket a fitnesz termekben használnak, ilyenek a TRX, GFlex, Kettlebell és Ultimate Sandbag. A Sparrowbag is ezek közé tartozik, tehát az előző termékek a versenytársainak tekinthetők. A Sparrowbagnek, és a versenytársainak kutatásaim során vizsgáltam az előnyeit, hátrányait és az iskolai környezetben való használhatóságát. A eszközök közül a Sparrowbag a legveszélytelenebb használat közben, ugyanakkor a hatásfoka nem marad el a többihez képest. Mindezt úgy teszi, hogy közben a legolcsóbb tud lenni, ha a súlyváltoztatást is beleszámoljuk. Ezeket a megállapításaimat empirikus kutatásaimra alapozom, ami számos interjúból és egy fókuszcsoportos vizsgálatból állt. Az interjúkat általános és középiskolai testnevelő tanárokkal, judo edzővel és az iskolavezetések tagjaival végeztem. A testnevelő tanárokkal az eszköz testnevelés órákon való alkalmazhatóságát vizsgáltam. Egy esetben alkalmam volt egy órán tizenkét tanulóval egy köredzést lefolytatni. A tanárokkal készített interjúk és saját tapasztalataim alapján megállapíthatom, hogy az eszközt sokrétűen lehet alkalmazni általános és középiskolákban, főleg erőnléti edzéseknél hatékony, de gyógytestnevelés órákon is alkalmazható. Ez utóbbit arra alapozom, hogy egy gyógytestnevelővel is készítettem interjút, sőt foglalkozásán használták is a Sparrowbaget. A mindennapos testneveléssel jelentősen megnövekedett az iskolában sportolással tölthető idő, ezért új eszközök bevezetésére is több lehetőség van. A Sparrowbaget olyan terméknek gondolom, amely betörhet az iskola falai közé. Interjúim során vizsgáltam az eszköz iskolai beszerzésének lehetőségeit, mindezeket állami és egyházi, általános és középiskolákban végeztem. A közoktatásban lévő pénzhiánynak köszönhetően az állami iskolákban leginkább pályázatok útján van mód a beszerzésre, az egyházi és alapítványi iskolákban egyéb források is rendelkezésre állnak, ott nagyobb lehetőség nyílik az eszköz beszerzésére. Fókuszcsoportos vizsgálatom alanyai a Testnevelési Egyetem hallgatói, ők többféle újszerű fitnesz eszközt ismernek, ezek között szerepelt a Sparrowbag is. Véleményük alapján megállapíthatom, hogy az ismert eszközök között előkelő helyet foglal el a Sparrowbag hatékonyság és veszélytelenség szempontjából. Kutatásom eredményét az elkészített interjúkra és a fókuszcsoportos vizsgálatra alapozom. A Sparrowbag szerkezeti átalakítása nem szükséges, viszont nagyobb hangsúlyt kell fektetni az iskolai elterjesztésére. Ezek megvalósítását bemutatók formájában látom, valamint a termékhez kapcsolt pályázatokkal. A téma továbbgondolásaként érdemes foglalkozni az enyhén értelmi fogyatékosok csoportjával, valamint intézményeikkel, mivel az eszköz veszélytelen számukra is. A dolgozatom alapján megállapítható, hogy egyszerűsége ellenére nagyon sok lehetőséget rejt magában a Sparrowbag. | ||
Dénes Rita Veronika | Akadályozott Turizmus | Dr. Jókai Erika |
Diplomamunkámban a magyar turizmus témakörével
foglalkoztam. Az akadálymentes turizmus jelenlegi helyzetét vizsgáltam,
ugyanis a speciális igényű személyek számára az akadálymentesítés
alapvető fontosságú. Ennek hiányában vagy nem megfelelő kialakítása
esetén, ezek az emberek kiszorulnak az idegenforgalom e
szolgáltatásaiból, pedig őket is megilletik mindazok a lehetőségek, mint
mindenki mást. A témakör feltárása során a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsé- gével vettem fel a kapcsolatot. A MEOSZ elmondása és tapasztalatai alapján számos prob- lémát vetettem fel a magyar turizmus kiépítése és működése kapcsán. Első hipotézisemben feltételeztem, hogy a hazai szállodaipar szolgáltatói (tulajdono- sok, üzemeltetők) az akadálymentesség fogalmát különbözőképpen értelmezik, nem alkal- mazzák egységesen. Ebből kifolyólag, második hipotézisként megfogalmazásra került, hogy esetleg a magyar szállodaipar szolgáltatói hiányos vagy téves információszolgáltatást nyújtanak szálláshelyeik akadálymentességéről. Harmadik hipotézisként vizsgáltam, hogy a hazai turizmusban jelenleg fellehető törekvései nem biztosítják a szállásadók által nyúj- tott információk hitelességét a szállodai szolgáltatások akadálymentességéről. Így a vendé- gek számára sem biztosított a hiteles információk megszerzése. Különböző módszertanok és eszközök alkalmazásával arra a megállapításra jutottam, hogy hipotéziseim helytállóak. A speciális igényű vendégeknek készült kérdőívből az derült ki, hogy döntő többségük nincs megelégedve az akadálymentes szolgáltatásokkal. Számukra sok esetben nem aka- dálymentesek a magyar szállodák. Ezáltal az első hipotézis elfogadásra került, amit meg- erősítenek a szállodaszolgáltatókkal folytatott interjúk is. Az információszolgáltatással kapcsolatban – a speciális igényű vendégek véleménye alapján – a megelégedettség kis számából következtetve, valamint az idegenforgalmi honlap elemzés alapján a második hi- potézis is igaznak bizonyult. S végül a speciális igényű vendégek kérdőíves tanulmánya és a tanulmányozott külföldi és magyar ellenőrző és minősítő listák vizsgálata alapján a har- madik hipotézist is elfogadtam. Ezt követően az akadálymentes turizmusban felmerülő problémák és hiányosságok ki- küszöbölésére törekedve tettem javaslatot. A szállodák akadálymentességét ellenőrző lista és az azon alapuló információszolgáltató rendszer kidolgozására és megvalósítására tettem ajánlást. Középületekre készült, használatban lévő ellenőrző listákat vettem alapul, és szál- lodákra formált ellenőrző listát készítettem. Ebbe a munkafolyamatba nem csak a speciális igényű vendégeket, hanem a szállodákat és a MEOSZ-t is bevontam. Az ő véleményük is formálta az ellenőrző listát, sőt különböző szállodákon végzett teszteléseim tapasztalatait is beépítettem. Az ellenőrző lista jelenleg ennél az állapotnál tart. Szükség van még további, szélesebb körben való tesztelésre is. Az ellenőrző lista által összegyűjtött adatok feldolgo- zását és minősítését követően, belőlük egy információszolgáltató rendszer kiépítésével le- het teljes értékű szolgáltatássá bővíteni a terméket. A rendszer érdekeltségi viszonyok szer- kezetén alapszik, melyben minden szereplő valamit befektet és cserébe számára hasznos értéket kap. A rendszer szereplői közül a MEOSZ az üzemeltető és a fenntartó. További felhasználók a magyar szállodák, a potenciális speciális igényű vendégek, szakemberek, mint például rehabilitációs szakmérnökök. A rendszer esetlegesen további elemekkel is bő- víthető, mint például más szövetségek és intézmények, utazási irodák, gyűjtő oldalak, a magyar turizmus más résztvevői vagy akár külföldi szállodák által. Tehát e szolgáltatás kidolgozásával, a rendszer szereplőinek érdekeltségi viszonyát fo- lyamatosan fenntartva és bővítve – véleményem szerint – sikeres idegenforgalmi területté lehetnek fejleszteni az akadálymentes turizmus szállodai szegmensét. Így mindenki szá- mára, vagyis a speciális igényű emberek számára egyaránt biztosítható lenne az önálló, akadálymentes, pozitív tapasztalatokat eredményező kikapcsolódás. |
||
Vokó Beáta | Online gyorsolvasási program felhasználó-központú fejlesztése szoftver-ergonómiai vizsgálat segítségével | Köles Máté |
Diplomamunkám ötlete a napjainkban reflektorfénybe
került „élethosszon át tartó tanulás” fogalma kapcsán merült fel bennem.
A feldolgozott szakirodalomra és saját empirikus kutatásaim
eredményeimre támaszkodva megállapítható, hogy egy online gyorsolvasási
szoftvernek a mai piacon van létjogosultsága. A bemutatott, saját készítésű többszáz alany által kitöltött kérdőívem kiértékelése után megállapítható, hogy mind az eredetileg a cég által meghatározott célcsoport (megcélzott korosztály), mind pedig az általam kiterjesztett célcsoport potenciális vevőréteg lehet. Ahhoz, hogy a lehetőségeket maximálisan ki lehessen használni, érdemes volna a Redooot önfejlesztő szoftverként pozícionálni, amely ötvözné a szórakozást a tanulással. A vevők ki nem mondott igényei alapján nagy hangsúlyt kell fektetni a megjelenő szövegekre, azok aktualitására azért, hogy senki ne érezze azt unalmasnak, egyhangúnak. A feladatokat úgy kell összeállítani, hogy azok elvégzése napi 30-40 percnél ne vegyenek igénybe többet. A végtermék ára pedig körülbelül 5.000,- Ft. legyen, de a 10.000,- Ft.-ot semmiképp se haladja meg. Úgy gondolom, hogy a szemmozgás-követéses vizsgálatok elvégzése után, a használhatósággal és grafikával kapcsolatos változtatások figyelembe vételével megvalósulhat az ötletgazdák célja, elképzelése. Az alkalmazott egyszerű és elegáns megoldások nagyban hozzájárulnak a „fun to use” termékélményhez. A kutatás másik fontos eredményeként definiálható, hogy bizonyítható a szoftver hatékonysága, valóban alkalmas arra, hogy egyrészt a cég által, másrészt az általam megcélzott (kiterjesztett) célcsoport továbbfejlessze olvasási sebességét, úgy, hogy közben még a szövegértés mértéke is javulhat. Az olvasási hibák kiküszöbölése hozzájárul az eredményes online tanfolyam elvégzéséhez. Összegezve a leírtakat, az általam megfogalmazott megállapításokkal és változtatásokkal, nagy potenciál található a Redooo-ban, hiszen szinte minden korosztály számára kihívásokat rejt. Különböző érdeklődésű embereknek nyújtana plusz élményt, amit a szórakozással ötvözött szokatlan önfejlesztési módszer biztosítana. Az ötlet innovatív volta biztosítja az online tanulás örömét, amelyből mindenki csak profitálhat a jövőre nézve. |
||
Urbányi Nóra | A vásárlást segítő információs rendszer fejlesztése termékmenedzsment módszerekkel | Mischinger Gábor |
A Senso-Media Zrt. információs pultja dekoratív,
látványos kivitelezésű tájékoztató készülék, melyet
bevásárlóközpontokban bocsátottak a vásárlók rendelkezésére, hogy
könnyebben és gyorsabban tudják megtalálni az általuk felkeresni kívánt
üzleteket. Az eszköz – a konkurens megoldásokhoz képest – számos,
elsősorban esztétikai jellegű újítással rendelkezik (pl. döntött
kivitel, háromdimenziós térkép), azonban ezek mellett néhány lényeges
szempont (pl. a kijelző átláthatósága, az érintőképernyő reakciója) még
tökéletesítésre szorul. Javaslataimat az elvégzett kérdőíves és
használhatósági vizsgálatok eredményeire, tapasztalataira alapoztam,
ezáltal olyan hiányosságokra, fejlesztendő területekre világítottam rá,
melyek a végfelhasználók szempontjából nehézséget okozhatnak. Bízom benne, hogy a diplomamunkámban felvetett javaslatok némelyikének gyakorlatba történő átültetésével tovább növelhető a készülék használhatósága, és ezáltal kedveltsége, népszerűsége is. Habár javaslataim egy részének végrehajtásához jelentős költségvonzat társulna, azonban csupán a szoftveres tartalmak fejlesztésével máris jóval könnyebben kezelhetővé válhatna az eszköz. Rendkívüli fontosságúnak tartom a fogyasztóvédelemmel, szabadalommal kapcsolatos javaslataim megfontolását, hiszen ezzel magas fokú védelmet biztosíthatnának a vállalat és az általa forgalmazott termék(ek) számára. A szabadalmak a konkurenciával, versenytársakkal szemben nyújtanának oltalmat, a fogyasztóvédelmi vizsgálat pedig az egyes fogyasztói panaszok, esetlegesen perek kivédésében biztosíthatna segítséget, anélkül hogy azok a cég vagy a termék presztízsét csorbítanák. A vállalkozás és termékeinek reklámozására tett javaslatom megvalósításában is bízom, hiszen ehhez nem szükséges reklámfelület és reklámidő bérelés, ez a cég saját hirdető készülékein is megvalósítható. Habár a vállalkozás már így is biztosította pozícióját a magyarországi plázapiacon, a további szegmensek, és a külföldi piac meghódítása során biztosabb sikereket eredményezhetne néhány további fejlesztés, változtatás. Ennek érdekében végeztem kutatásaimat, vizsgálataimat, vontam le következtetéseimet és fogalmaztam meg javaslatimat. Bízom benne, hogy diplomamunkámban feltárt eredmények a vállalkozás számára is hasznot nyújthatnak. |
||
Gőgh Renáta | Szoftvertermékek fejlesztési folyamatának auditálása termékmenedzsment szempontok alapján | Dr. Németh Edit |
During the previous literature research I found a
Technical Innovation Audit (developed by Vittorio Chiesa, Paul Coughlan,
and Chris A. Voss ) which can be applied in case of non-software
product. The audit is consist of two steps; Process and Performance
audit. Process auditing implies assessment of the practices used through
comparison with known best practice. There are to level: a rapid
assessment approach based on innovation scorecards and an in-depth
approach based on that applied in quality awards. By Performance Audit,
a firm’s innovation performance can be measured in two ways: the
performance of each core and enabling process and the global result of
the innovation process. The main aim of the thesis is to work out an
assessment methodology of the technical innovation for software product.
Its base is the innovation scorecard which is used in the rapid
assessment of Process Audit. The importance of the product management
and user-centred development is emphasised and focused on in new
assessment methodology. In first phase, the first version of new scorecard was worked out and I interviewed six people from different field, like experts of the agile software-development, the user-centred development, the user experience, leading and human-resource. With these interviews I wanted to discover the general possibilities of the utility and the applicability of the new scorecard. The innovation scorecard provides a rapid overall assessment of the practices adopted with respect to the known best practice and whether or not the required managerial processes are in place. The basis of the scorecard approach is a description, for each process of innovation, of the characteristics of good practice and poor practice. The scorecard approach can provide companies with an overview of their strengths and weaknesses with regards to technical innovation management. It can enable them to highlight the areas that they should examine in more depth. The second stage of my research was about the pilot testing of the final version. The first version of the innovation scorecard was modified according to the results, the feedback and the conclusion of the interviews. Some employees of the observed firm filled the scorecard online. On the one hand, I collected feedback about the usage of the new methodology. On the other hand the software product development of the company was assessed comparing with good and poor practice in view of product management and user-centred design. It means, they received a report about the maturity levels of their own product development process. According to the research result, I worked out some actions for the development of the process and gave improvement suggestion for modification and refinement of the innovation scorecard. |
||
Vadász Vera Judit | Az aktív ülés szerepe az egészségmegőrzésében - A spinalis termékcsalád piaci helyzetének javítása termékmenedzsment módszerekkel | Mischinger Gábor |
Diplomamunkám céljául a munkahelyi egészségmegőrzés
területén belül az aktív ülésben rejlő lehetőségek feltérképezését és az
ebben segítséget nyújtó SpinaliS termék- család bemutatását, vizsgálatát
választottam. A dolgozatot az ülőbútor fejlődéstörténe- tének rövid
összefoglalásával kezdtem, bemutatva, hogy miként változott az ülőbútor
felhasználóinak köre, az eszköz funkciója, illetve ennek következtében
formája, kialakí- tása az elmúlt évszázadok során. Ezután rátértem a
vonatkozó anatómia alapismeretek- re, a tartós ülőmunka következtében
gyakran bekövetkező főbb mozgásszervi megbete- gedésekre és ezek
gazdasági következményeire (direkt, indirekt költségek). Bemutattam az
aktív ülés technikáját és az irodai székekkel kapcsolatos alapvető
ergonómiai köve- telményeket. Ezután a SpinaliS termékcsalád rövid ismertetése következett, melyben kitértem az egyes modellekre, a termék működési mechanizmusára, a kapcsolódó szabadalmakra, illetve a termék felhasználói körének bemutatására. Külön-külön írtam a gyártó és a forgalmazó cég történetéről, szervezeti működéséről, illetve elemeztem a NuBalance Kft. 2010-2012 közötti éves egyszerűsített beszámolói alapján a vállalat teljesítményét. A vállalat (NuBalance Kft.) versenytársainak több szintű bemutatása (irodaszékek, di- namikus székek, közvetlen versenytársak) után összehasonlító elemzést és egy SWOT- analízist készítettem, melyben megelőlegeztem néhány későbbi javaslatot. Az empirikus kutatásom két fő módszere a nyomáseloszlás mérési kísérlet és egy felhasználókkal elvégzett kérdőíves kutatás volt, az elsőben a termék egészségmegőrzés szempontjából fontos tulajdonságait vizsgáltam, összehasonlításban néhány passzív ülést biztosító irodai és ikonikus dizájn székkel, míg a másodikban a felhasználók ter- mékhasználati szokásait és a forgalmazási tevékenységhez kapcsolódó felhasználói igé- nyeket és elégedettséget vizsgáltam. Diplomamunkám zárásaként az összegyűjtött információk és tapasztalatok alapján a gyártó cég számára alapvetően a termék fizikai tulajdonságaival kapcsolatos, míg a for- galmazó cég számára a vásárlási folyamat minőségének javításához kapcsolódó javasla- tokat gyűjtöttem össze, a termék piaci pozíciójának erősítése érdekében. |
||
Fábián Márton | Car sharing szolgáltatás budapesti bevezetési lehetőségének felhasználó-központú vizsgálata | Berki-Süle Margit |
A diplomamunkám során egy külföldön már széles körben
elterjedt megosztáson alapuló autós közlekedési mód budapesti bevezetési
lehetőségét vizsgálom az Avalon Rent autókölcsönző példáján, akik ezt a
szolgáltatás bevezették Magyarországon. A dolgozatban bemutatom a
fenntartható közlekedés koncepcióját, aminek része a car sharing is,
mint környezetbarát közlekedési mód. A szolgáltatás gazdasági
vonatkozásai során foglalkoztam a nemzetközi és hazai piaci
szereplőkkel, valamint az árképzés módjával, a működtetés költségeivel.
A car sharing műszaki bemutatása során kitérek a szolgáltatás
informatikai hátterére, a gépjárművek műszaki paramétereinek
ismertetésére, a karbantartási igényre és a car sharing szolgáltatás
környezeti hatásaira, számításokat végzek a károsanyag-kibocsátás
meghatározására. |
||
Kegyes Balázs | Hungarikum jellegű édesipari termék fejlesztése menedzsment eszközökkel | Dr. Antalovits Miklós |
A diplomamunka írásával töltött körülbelül kilenc
hónap sok tudást és tanulságot hozott számomra. Azon kívül, hogy
szakmailag is fejlődtem, elmélyültem az édességipar rejtelmeiben,
betekintettem piaci folyamatokba és egy magyar vállalkozás működésébe
is. A dolgozat kapcsán sok emberrel beszéltem vagy kerültem kapcsolatba
– akár csak közvetett formában a kérdőív által is –, akik mind
segítettek abban, hogy ez a munka objektívebb és árnyaltabb képet
fessen. |
||
Lovas Gabriella | A fővárosi közösségi közlekedés arculatépítésének értékelése design menedzsment szempontból – fókuszban a piktogramrendszer | Tóvölgyi Sarolta |
Rohanó világunkban egyre fontosabbá vált az
információk minél gyorsabban való közlése, és feldolgozása, ennek okán
az egyes tájékoztató eszközök is az egyre nagyobb hatékonyságú
információközlésre törekszenek. Az írott szó mellett mind inkább nagyobb
szerepet kap a képi ábrázolás, a grafikai elemek használata, melyek
alapját képezik a manapság fénykorát élő, úgynevezett infografikának,
melynek célja minden esetben a tájékoztatás. Az információk képi
megjelenítésére számos példát találunk a közlekedésben, hiszen napi
szinten megszámlálhatatlan jelzőtábla, útbaigazító tábla vesz körül
minket. Ahhoz hogy egy egységes képet kapjunk az egyes
jelölőrendszerekről, az adott közlekedési szolgáltató következetes
arculati tervezésére van szükség. |
||
Őri Péter | A bontobazar.hu bontott alkatrészekkel foglalkozó honlap tervezése és használhatósági tesztelése | Köles Máté |
Diplomamunkám során a bontobazar.hu bontott
járműalkatrészekkel, bontott járművekkel és bontónyilvántartással
foglalkozó honlap felhasználó központú fejlesztésével és piaci
bevezetésének lehetőségeivel foglalkoztam. Mivel egy, még nem létező
honlapról volt szó, így piaci visszajelzésről nem tudtam beszámolni és
kiértékelést végezni, viszont már a kezdetektől figyelembe tudtam venni
a felhasználó-központú tervezés szempontjait. |
||
Szegő Boglárka | Vállalati munkabiztonsági előírások vizsgálata a MOL Magyarország dolgozói körében | Koloszár Kata |
Dolgozatomban a vállalati munkabiztonsági előírások
vizsgálatával foglalkoztam a MOL Magyarország alvállalkozói körében.
Célom, a biztonság jellemző, illetve kevésbé jellemző területeinek a
feltárása volt az alvállalkozók körében, a munkavállalók saját
megítélése szerint. Arra kerestem a választ, hogy melyek a biztonság
azon területei, valamint melyek azok az előírások, szabályok, amelyeket
a munkabiztonság tekintetében kiemelten kell kezelni, illetve melyek
azok, amik a jelenlegi ellenőrzések, és oktatások mellett megfelelő
súllyal szerepelnek. |
||
Vass Dániel | Innovatív csőhálózat-optimalizáló algoritmusra épülő termék vagy szolgáltatás fejlesztésének lehetőségei | Dr. Herczegfi Károly |
A dolgozat elkészítése során azt vizsgáltam meg és
dokumentáltam, hogy a genetikus algoritmustra épülő
csőhálózat-optimalizáló algoritmust miként lehet termék vagy
szolgáltatás formájában a leghatékonyabban a tervezők rendelkezésére
bocsátani. |
||
Zsoldos Károly | A balesetmentes közlekedéshez vezető út - A vezetést támogató rendszerek emberi tényezői | Dr. Németh Edit |
A történelem folyamán az autók megjelenése, magával
vonzotta a baleseteket is. A témám arra hivatott, hogy bemutassa a
balesetmentes közlekedéshez vezető utat és az ezt megvalósító rendszerek
emberi tényezőit. |
||
Ritter Gábor | Amatőr futók sportruházati piacának szegmentálása vásárlói preferenciák alapján | Tóvölgyi Sarolta |
The subject of my thesis was the segmentation of the
sporting goods market focusing on the amateur runners’ preferencies,
emotional motivators. The segmentation included a practical method
combining objective and subjective ways of getting information from
consumers. The method could be used by any sporting goods company to
determine their consumers’ needs, prefrencies. |