Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Ergonómia és Pszichológia Tanszék


SzerzőA szakdolgozat címeTémavezető
Ágoston Csaba

A lézeres látásjavító kezelés reklámjának kiterjesztése és az árpolitika átalakítása

Dr. Jókai Erika
Szakdolgozatomban az Optik-med lézeres szemklinika reklámjának a kiterjesztése és árpolitikájának átalakítása volt a célom. Az Optik-med 1997-ben alakult Budapesten, ahol lézeres látásjavító műtéteket végeznek. A látásproblémával küzdő potenciális pácienseknek a kezelés éles látást garantál életük végéig. A műtét kényelmesebbé teheti azok életét, kik nap, mint nap kényelmetlenségekbe ütköznek szemüvegük, kontaktlencséjük vagy homályos látásuk miatt. A műtét fájdalommentes és percek alatt elvégzik. Azonban az ezt megelőző vizsgálatok illetve az ezt követő kontrollok hosszabb ideig tartanak.
A klinika célja a szolgáltatásuk minőségének maximalizálása. Ezt a legmodernebb technológiájuk lézerkészülékekkel, rutinos orvosokkal és sebészekkel valamint képzett személyzettel próbálják elérni. Ez azért is fontos, mert a klinika elsődleges reklámozási eszköze a szájreklám. Magyarországon itt végezték el a legtöbb lézeres szemműtétet idáig. Azonban a klinika statisztikái alapján a kereslet egyre csökken a szolgáltatás iránt.
Az Optik-med több lézerrel is rendelkezik így a szolgáltatásait is ki tudta bővíteni. PRK, IntraLasik illetve LBV kezelésekre van lehetőség. Az előbbi két opció a rövidlátóknak, míg az utóbbi a távollátóknak jelent megoldást látásproblémájukra. A klinika legújabb lézere 2011-ben érkezett, amivel az IntraLasik eljárás végezhető el. Ezek a gépek 100-150 millió forintos nagyságrendekben mozognak.
A kezelést csak a 18-65 év között és az alkalmassági vizsgálaton megfelelt pácienseken végzik el. Zöldhályog, szívritmusszabályozó, cukorbetegség illetve -12-es vagy +5-ös dioptriát meghaladók esetén a kezelés nem elvégezhető.
Kutatásom során szerettem volna megtudni miként vélekednek a kezelésről az emberek. Melyek és milyen mértékben hatnak bizonyos tényezők, esetleg pozitívan vagy negatívan. A kérdéseimre a választ kérdőív illetve fókuszcsoportos vizsgálat által kaptam meg. Az elemzésekből kiderült, hogy sok a bizonytalan ember a kezelést illetően. Javaslatomban megfogalmaztam, hogy melyek azok a tényezők, amelyeket a klinika reklámjaiba foglalva, azok hatékonyabbak lehetnek, mely felületeken érdemesebb ezeket a reklámokat terjeszteni, illetve hogyan lehetne a szájreklám hatásait fokozni. Ezekkel a javításokkal több embert lehetne elérni és ezáltal megnövelni a keresletet a kezelés iránt.
Csaba Kristóf Attila

Ragasztott dübel rendszerek használhatóságának fejlesztése a termékelőny növelése céljából

Koloszár Kata
Projektfeladat I. és II., illetve Szakdolgozatom során a célom a fischer gyártmányú FIS HB ragasztott dübelrendszerek vizsgálata, tesztelése, elemzése volt a célom, annak érdekében, hogy megfelelő javaslatot tudjak tenni jelen munka címének.
Ennek a folyamatnak az első lépése a termék vizsgálata volt. Szükséges volt megismerni a rendszert műszaki szempontból, hogy hatáselvét, előnyeit és hátrányait egyaránt megismerjem. Ugyancsak fontos volt a gazdasági háttér elemzése, amely során részleteztem a fischer Hungária Bt. helyzetét és környezetét, az anyacéggel tartott kapcsolatát, a potenciális helyettesítő terméket, a versenytársak helyzetét, a vállaltra vonatkozó SWOT analízist, és még sok lényeges szempontot.
Ahhoz, hogy megismerjem a vevők és felhasználók véleményét a termékről, empirikus kutatásokhoz folyamodtam. Ezek során interjúkat készítettem statikusokkal, akik már alkalmazták a terméket, illetve használhatósági teszteket folytattam le újdonsült felhasználókkal. A két módszer fontos hiányosságokra világított rá.
Végeredményben az előzőek során kinyert adataimat felhasználtam olyan javaslatok kidolgozására, amelyek hozzájárulnak szakdolgozatom céljának eléréséhez. Így született meg a patronfal anyagának módosítására vonatkozó gondolat, a mágneses és ékes megoldás tervezete, valamint a termékismertséget növelő piaci stratégiák terve.
Balogh Ádám

A Németh gerely imázs értékének kialakulása és fejlesztési javaslat tétele a felhasználók véleménye alapján

Dr. Lógó Emma
A Javel-Inn Kft.-vel közreműködve a Projektfeladat I., Projektfeladat II és a Szakdolgozat című tárgyakhoz készítettem el a szakdolgozatom 2013 őszétől 2014 májuságig tartó periódusban. Kutatásaim a cég által gyártott, világszinten elismert Németh gerelyre reflektáltak. Ez a sportszer napjainkban is a világ legjobb gerelyei közé sorolható.

Rövid bevezető után a szakdolgozatomban kitértem a gerelyhajítás történetére,a sportág fejlődésére, valamint Németh Miklós olimpiai bajnok és világcsúcstartó gerelyhajítóra, aki 1987-ben megalapította a Javel-Inn Kft.-t. A cég pár mondatos bemutatása után részletesen kifejtettem a gerely alapanyag beszerzésének, gyártásának a folyamatát, valamint a Nemzetközi Atlétikai Szövetség által szabott szigorú szabályok paramétereit a gerelyre vonatkozóan. A gazdasági kitekintés előtt, még megvizsgáltam a Németh gerely felhasználói körét és alapvető készségeket, melyek a gerely használatához szükségesek. A gazdasági részben egy apró múltbéli visszatekintés után, írtam a magyar atlétika klubok aktuális helyzetéről. A céges adatok alapján kifejtettem az éves eladott mennyiségre és az eladási árra vonatkozó adatok, valamint a belföldi és külföldi szállításokra vonatkozó sajátosságokat. Továbbá szó esett az IAAF hitelesítési eljárásáról és a hitelesített gerelyből kovácsolható piaci előnyről a Németh gerely tekintetében.

A kutatási rész tartalmaz egy SWOT elemzést, valamint az empirikus kutatások 3 típusát, ami egy kérdőívkészítésből, egy fókuszcsoportos vizsgálatból és egy interjúkészítésből áll. Az alap hipotézis az, hogy a Németh gerely gazdasági fellendülést érhetne el dizájnjának átformálásával. Ezt az állítást igyekeztem kutatásaimmal alátámasztani. A kérdőív alapvető vásárlói szokásokra kérdez rá, a végén egy Németh gerely küllemére vonatkozó résszel. A fókuszcsoportos vizsgálat keretein belül ruházati cikkekre vonatkozó preferenciákat vizsgáltam, játékos, interaktív feladatok készítésével. Az empirikus kutatások utolsó eleménél, az interjúkészítésnél magyar verseny- és hobbi szintű gerelyhajítókat kérdeztem meg a Németh gerelyről és a gerelyhajító öltözetről formált belső indíttatású véleményeikről.

A szakdolgozat végén javaslatot tettem a Javel-Inn Kft.-nek, mely egy dizájn központú változtatásra irányul a kutatási eredményeimmel alátámasztva.
Bódi Annamária Szilvia

Háztartási kenyérsütő gép hazai piacbővítési lehetőségeinek vizsgálata

Dr. Jókai Erika
Szakdolgozatom témája a Panasonic SD-ZB2502 típusú kenyérsütő gép piacbővítési lehetőségeinek vizsgálata volt, majd menedzsment stratégiai elemek kidolgozása javaslatként. A javaslattétel megalapozásához fontosnak tartottam, hogy a cég külső környezetét megvizsgáljam STEEP elemzés segítségével, mivel ezek a makrokörnyezeti feltételek hatással vannak a piacra és az üzleti feltételekre. Ezután a versenykörnyezet feltérképezését végeztem el Porter öt tényezős modellje alapján. Megismerve a versenytársakat, a helyettesítő termékeket, a vevők és a szállítók alkupozícióját lehetővé válik egy hatékony versenystratégia kialakítása. A stratégiai tervezéshez továbbá szükség volt a cég és a termék külső és belső helyzetelemzésére, így feltártam és értékeltem a piaci lehetőségeket és veszélyeket, valamint a vállalat erős és gyenge oldalait.
A lisztérzékenység az egész szervezetet érintő autoimmun-betegség, mely körülbelül minden századik embert érint Magyarországon. Erre a betegségre eddig az egyetlen kezelési mód az egész életen át tartó igen drága gluténmentes diéta, melyhez úgy gondoltam, hogy egy kenyérsütő gép nagy segítséget tud nyújtani, így ez a réteg megfelelő célcsoport lenne a kenyérsütő gép menedzsment stratégiájához. Ezt a feltevésemet, mely szerint mind anyagilag, mind kényelmi szempontokból megéri a lisztérzékenyeknek ezt az eszközt választaniuk, sikerült alátámasztanom a gluténmentes termékek piacán végzett kutatásommal, illetve az empirikus kutatásokkal is.
A kutatásaim során az volt a célom, hogy felmérjem a felhasználók igényeit, elégedettségüket, szokásaikat. Első módszerem a kérdőíves megkérdezés volt, melynek eredményeit részletesen kielemeztem, az ebből levont következtetések pedig alapot adtak a stratégiai javaslatomhoz. A másik empirikus kutatásom, a használhatósági tesztelés alatt a szakdolgozatom műszaki részéhez szükséges ergonómiai vizsgálatot készítettem el. Egy tapasztalt és egy laikus csoporttal került sor a készülék tesztelésére, melynek eredményeképp kiderültek, melyek a fejlesztési lehetőségek és a reklámozásra szoruló termékjellemzők. Továbbá a tesztelés után következő fókuszcsoportos vizsgálat során a résztvevők tapasztalataikat, véleményüket, igényeiket jobban, mélyebben megismertem, ami a kérdőív zárt struktúrája miatt nem volt lehetséges. A tesztelők fele lisztérzékeny volt, hogy az ő speciális igényeikre, problémáikra is fény derüljön.
Az elemzések és kutatások után már megalapozott menedzsment stratégiai tervet tudtam készíteni a cég számára. Négy elemből építettem fel a stratégiai javaslatot:

termékpozícionálás, árpolitika, disztribúciós stratégia és marketing kommunikációs stratégia kialakítására került sor, mely kifejezetten a lisztérzékeny vásárlókat célozza meg.
Galbovy Szabolcs Sínfúrógép fejlesztése, termékmenedzsment eszközökkel Mischinger Gábor
A Dextron Kft. felkeresése alkalmával Rudasi Zoltánnal való első egyeztetéskor, egy valós problémát állított elém. A probléma a jelenleg Dextron Kft. által gyártott sínfúró gép magyarországi elnyomott helyzete a konkurens Cembre cég által gyártott sínfúró miatt. További kérdés volt, hogy mi okozta azt a jelenséget, mi szerint a sínfúró gépet a konkurencia márkanevén „Cembrének” hívják sokan, a vasúton dolgozó, gépet használók közül. Ezen kialakult helyzet kialakulásának felkutatásán kívül, magát a gépet fejlesztési javaslatokkal terveztem ellátni, majd e javaslatok közül a rendelkezésre álló időn belül megvalósíthatót véghez is akartam vinni. Ahhoz hogy javaslatokat tudjak tenni mélyen meg kellett ismerjem a cég felépítését, a sínfúrógép gyártási folyamatát, szerkezeti felépítését, műszaki tartalmát. Nagy segítségemre volt a javaslataim tételében a konkurencia sínfúró gép, vasúti építkezési helyszínen való vizsgálata, mely során tágabb rálátást kaptam a felhasználók, és vásárlók igényeiről, és magáról a sínfúrás folyamatáról. A prototípus megvalósítására tett javaslatomban figyelembe vettem az eredeti gépről készült ergonómiai kritériumok fontosságát és elégedettségét is. Az elkészült prototípusnál usability vizsgálatot végeztem, hogy visszajelzést kapjak annak sikerességéről. A végeredmény egy kényelmesebb és hatékonyabb sínfúró gép lett, amit a használhatósági vizsgálat alá is támaszt.
A munkám nem mehetett volna végbe ilyen sikeresen, a projektet segítők nélkül. Köszönöm az interjúkban, vizsgálatokban, tesztelésekben résztvevőknek a türelmet, és a hasznos információkat. Rendkívül hálás vagy a Dextron Kft.-ben dolgozó összes személynek, a prototípus gyors elkészítéséért, Rudasi Zoltánnak a sok rám fordított szabad órájáért, valamint Mischinger Gábor egyetemi konzulensemnek az építő kritikákért, amik rávilágítottak a hiányosságaimra, és megmutatták a helyes utat.
Rendkívül örülök annak, hogy ez a kutatás „élesben” ment, és ezzel értéket teremtettem a Dextron Kft.-nek. Ezen felül élmény gazdag, és tapasztalattal teli lezárása tanulmányaimnak, a műszaki menedzser szakon.
Gergácz Zoltán A Magitusz Pálinka értékesítési stratégiájának fejlesztése Dr. Lógó Emma
A dolgozat egy frissen alakult pálinkafőzde bemutatásával, problémáinak elemzésével és azokra való megoldási javaslatokkal foglalkozik.
A vállalat 2011-ben kezdte meg működését Vigántpetenden. Az vállalkozás megalakulását egy pályázat tette lehetővé, melyhez komoly önrészt kellett társítani. A vállalat, így hitel felvételére kényszerült. Jelenleg a vállalkozás fő célja, hogy ettől a hitelállománytól megszabaduljon. Ez az anyagi teher, visszafogja a vállalat fejlődési ütemét és lehetőségeit. Hosszú távú cél, hogy csak magas minőségű, 3 évig érlelt pálinkákat forgalmazzon, melyek ismertek és elismertek a hazai piacon. A márka frissességéből kifolyólag, a termékek nem ismertek és nem elterjedtek a vásárlók körében. Munkám során, a fenti problémákra kerestem a megoldásokat.
A szakdolgozatban bemutatom a cég egyedi fejlesztésekkel ellátott technológiáját valamint a termékpalettáját. A SWOT analízis ismerteti a cég és a termék erősségeit melyekre támaszkodhat céljai eléréséhez, illetve a gyengeségeit, amiket le kell győznie. A felhasználói kör beazonosítja, hogy kik a potenciális vásárlók, akiknek a vállalkozás értékesíteni szeretne.
Ismertetésre kerül a vállalkozás piaci környezete, a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a pálinkával foglalkozó szervezete, a hatályos és releváns jogszabályok.
A vásárlók körében kérdőíves kutatást végeztem, melynek célja az volt, hogy kiderüljön, milyen tényezőket tartanak fontosnak a vevők, pálinka vásárlásakor, továbbá milyen árat hajlandóak fizetni az általam vizsgált termékért.
A vendéglátóhelyeknél interjúkutatást végeztem, hasonló kérdésekre keresve a választ.

Végezetül egy javaslatot tettem - melyet a kutatásaim eredményeire alapoztam - arra vonatkozóan, hogy a vállalat jelenlegi problémáit és céljait, hogyan lehetne orvosolni és elérni.
Bartha Ferenc István A trombita keresletének fejlesztése az internetes kereskedelemben, valamint a lehetséges célcsoportok feltárása Dr. Antalovits Miklós
A szakdolgozat hivatalos témája, a trombita keresletének fejlesztése az internetes kereskedelemben, valamint a lehetséges célcsoportok feltárása. Ez azonban csak nagyvonalakban írja le, miről szól ez a tanulmány. A fejezetek címeit, illetve a tartalomjegyzéket áttanulmányozva látható, hogy a téma körüljárásához nagyon részletes kutatásra volt szükség.

A műszaki rész a rézfúvós hangszerek bemutatására koncentrál. Elemzi a hangszercsalád egyes tagjait, végül leszűkül a trombita egyik alkotóelemének, a korpusznak a bemutatására. Ebben a részben megismerkedhet az olvasó a hangszerek világával, illetve nagyobb rálátást kap, hogy milyen rézfúvós hangszerek vannak jelenleg a hazai hangszerpiacon.

Az internetes kereskedelem vizsgálatához fontos volt meghatározni, a hazai hangszerpiac felépítését, valamint az egyes csoportok sajátosságait. Az értékesítői, valamint vásárlói oldalt megvizsgálva, a Muziker zrt. részletes elemzésére fókuszál a szakdolgozat. A Muziker zrt. egy szlovák központú, hangszerek értékesítésével foglalkozó online cég. Ők segítettek az online piac részletesebb megismerésében, ezért kiemelten foglalkozok a cég elemzésével a kereslet növelését szem előtt tartva. A szakdolgozaton belül megvizsgálom a céget szoftverergonómiai, illetve fogyasztóvédelmi szempontból. Ezen kívül ez általános bemutatás foglalkozik a cég történetének bemutatásával.

Véleményem szerint a zeneiskolák megfelelő célcsoportját képzik a hazai internetes hangszerpiacnak. Részletesen foglalkoztam a zeneiskolák, mint fogyasztói szegmens bemutatásával. Manapság elég sok nehézséggel kell megküzdeniük, melynek elsősorban a haza oktatáspolitika az oka. A zeneiskolákat bemutató fejezetben részletesen foglalkozok a nehézségekkel, valamint a fogyasztói sajátosságokat jellemző tulajdonságokkal, mint a hangszerbeszerzés különböző aspektusai.

Öt különböző kutatási módszer felhasználásával kerestem a válaszokat a rézfúvós hangszerek hazai online piacának fellendítésére. Kérdőívek, valamint interjúk egyaránt megtalálhatók a módszerek között. Az empirikus munka során megkérdeztem olyan híres magyar zenészeket, mint Boldoczki Gábor, Kovács György, valamint Komlóssy Gábor. Többek közt az ő véleményük is elősegítette az általam felállított megoldások megtalálását. A szakdolgozat utolsó fejezetei a trombita piacával kapcsolatos problémák elemzéséve, valamint az általam vélt megoldások részletezésével foglalkozik.
Izsák Jenő Ádám Termékmenedzsment stratégia kidolgozása a „Ripp-ropp” rántott sajt számára a piaci bevezetés eredményeinek tükrében Dr. Lógó Emma
Szakdolgozatom témája a Ripp-Ropp rántott sajt számára termékmenedzsment stratégia kidolgozása. Munkám elején a terméket gyártó céget, a Mar-Ne-Váll Kft.-t ismertettem, a piaci elhelyezkedése és gazdasági adatok segítségével. Az élelmiszerek piaca dinamikusan és folyamatosan változik, sok szereplő és tényező befolyásolja. Egyik legfontosabb szereplői a piacnak a fogyasztók és vevők, ezért mutattam be dolgozatomban a táplálkozási és ehhez kapcsolódó vásárlási szokásokat mind a hazai szférában mind pedig nemzetközi szinten. Bemutatásra került a termékhez kapcsolódó termékélmény, illetve a termék fogyasztói és vevőkörének definiálása valamint megkülönböztetése.
Ezután a szakdolgozat témájául szolgáló termékcsaládot és terméket mutattam be, ismertetve a termékfejlesztés folyamatát, kitérve a menedzsment számára fontosabb döntési pontokra. Mindemellett a termék gyártási folyamatát, valamint a késztermék piacra való bevezetési költségeit és lehetőségeit is szemléltettem.
A vállalat valamint a termék piaci pozicionálása érdekében bemutattam a versenytársakat és piaci szereplőket, valamint SWOT-elemzés használatával bemutattam a vállalat és termék erősségeit, gyengeségeit, valamint a piac lehetőségeit és veszélyeit.
Kutatásom célja volt, hogy felmérjem a piac igényeit, valamint a termék ismeretével és tulajdonságaival kapcsolatosan összegyűjtött információk felhasználásával javaslatot készítsek a vállalat számára, a termékük sikeresebbé tételének érdekében.
Empirikus kutatásaim során kétféle módszert alkalmaztam. Kérdőívemben vásárlási és a fagyasztott élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztási szokásokra kaptam információt valamint véleményt a termékről, mindezek mellett felmértem a termék ismertségét a piacon. A kérdőív kötöttsége miatt nem volt a megkérdezetteknek lehetősége az adott kérdésekre hosszabban válaszolni, valamint a felmerülő meglátásaikat és véleményeiket a kérdőívben kifejteni, ezért a fókuszcsoportos vizsgálatban, a többi kérdés mellett erre is lehetőséget biztosítottam.
A kutatási eredmények ismertetése után, ezeket felhasználva, munkám utolsó részében javaslatokat tettem a termék fejlesztésével kapcsolatosan. Ezek egy része a termékélmény javítását szolgáló termékfejlesztési javaslatok voltak, melyek a fogyasztók igényeit és véleményét tartották szem előtt. Másik része a termékmenedzsment és marketing stratégiákra tett javaslatok, melyek a termék szélesebb körben történő terjesztését és fogyasztókkal való megismertetését célozta meg.
Juhász Imre CrossFit edzőterem felhasználó központú fizikai környezet kialakítása és a szolgáltatás piaci bevezetési stratégiájának kidolgozása Dr. Lógó Emma
A szakdolgozatom célja az volt, hogy a 360Gym Oktogon funkcionális edzőterem tulajdonosainak segítséget nyújtsak abban a működési kérdésben, hogy érdemes lenne-e CrossFit licence-t vásárolnia az edzőteremnek, avagy sem.

Ahhoz, hogy ebben segítséget tudjak nyújtani először azt vizsgáltam, hogy milyen tendenciák uralkodnak ma Magyarországon a szabadidő eltöltés kultúrája területén, milyen arányban sportolnak, milyen helyzetben van maga a szabadidő sport, azon belül is a fitnesz szektor. Az eredmények tekintetében elmondható, hogy a fitnesz ipar egy kiaknázatlan, fejlődő iparág hazánkban. A szabadidő eltöltés kultúrájában pedig a sportolás tekintetében nagyon nagy lemaradásunk van az európai nyugati nemzetekhez képest.

Fontos megismernünk a CrossFit rendszerét, hogy mi is maga ez az új fitnesz őrület, ami a nemzetközi piacon robbanásszerűen terjed. A rendszer Amerikából indult bő egy évtizede, mára pedig már a világ majdhogynem minden pontján megtalálható a mozgásforma. Elrugaszkodik a hagyományos fitnesztermi szolgáltatásoktól, és egy hatalmas közösségépítő erővel rendelkező rendkívül komplex, változatos edzésrendszert nyújt. A rendszer lényege az állandó változatosság és a hagyományos edzés módszerek újraértelmezése, melyek használatához évente 3000$ licence jogdíjat kell fizetni.

A 360Gym Oktogon edzőtermének tulajdonosai ennek az edzésrendszernek a gazdasági, szolgáltatói területére szeretnének becsatlakozni, melyhez az vizsgáltam, hogy egy edzőterem kialakításakor miket kell figyelembe vennünk, hogy az igazán jól működő és népszerű legyen. A vizsgálat tárgyát képezték a jogi megfeleléseket, szabvány előírásokat, a vendégek fizikai tulajdonságaikat és minden olyat, ami a térrendezésbe beleszólhat.

Kutatást végeztem a CrossFit szolgáltatás hazai helyzetéről, hogy mennyire ismerik az emberek, illetve elégedettségi felmérést végeztem az együttműködő cég vendégei között, vizsgálva, hogy milyen lehetőségek vannak a szolgáltatás bevezetésére az edzőteremben.

A kutatások alapján végezetül javaslatot tettem a cég terveihez, hogy miért is érné meg megvásárolni a licence díjat, az milyen előnyökkel járna, és milyen lépéseket kellene tenni az edzőterem átalakításával kapcsolatosan, hogy alkalmas legyen a helyiség, illetve a piacon hogyan, milyen eszközökkel tudna érvényesülni.
László Ádám Kisüzemi sörök megjelenése a fogyasztók előt Dr. Balogh Imre
A szakdolgozatom témája közel áll hozzám, ugyanis nem csupán sörfogyasztó vagyok, hanem magam is készítek házi körülmények között sört, de amennyire tehetem, próbálok törekedni a minél magasabb minőség elérésére és így (ha nem is maradandó, de mégis) értéket szeretnék teremteni. Dolgozatomban szeretnék megismerkedni a kisüzemi söröket forgalmazó piaci szereplők preferenciáival, egy sörfőzde és egyidejűleg annak terméke kiválasztása során. Ennek a kérdésnek a feltárása érdekében 2 fajta kutatási módszert választottam. Az egyik egy online kérdőív, amit a kisüzemi söröket forgalmazó cégek között küldtem szét. A másik módszer az interjús kutatás volt, amelynek során 5 magyar, kisüzemi sörfőzde működésébe nyerhettem betekintést. Emellett egy hazánkban még ritkaságnak számító sörfőzési formát fogok bemutatni, mégpedig a vándor sörfőzést, és annak egy képviselőjét, a Gólem elméleti sörfőzdét, ezen kívül javaslatot fogok tenni a Gólem sörfőzdének, hogy milyen lépéseket tegyen annak érdekében, hogy a fogyasztók keressék a termékeit.
Kőszegvári Márk Vállalati szoftverek állandó fejlesztésének folyamata a Magyar Telekom Eventus Work and Force Management rendszerének példáján Dr. Hercegfi Károly
Az volt a célom a szakdolgozatommal, hogy egy nagyvállalat bonyolult szoftverének fejlesztési folyamatát megismerjem és bemutassam, majd javaslatokat fogalmazzak meg a folyamat fejlesztésére. E célra Magyarország piacvezető telekommunikációs vállalata, a Magyar Telekom általhasznált Eventus nevű rendszert vettem alapul, mert ebben egyesül a két lényeges követelményem: kellően bonyolult a szoftver, és nagyon sok felhasználója van. A szoftver fejlesztési folyamata könnyedén általánosítható. A legtöbb, egy szervezeten belül sok munkatárs/csoport/osztály által használt szoftvert hasonló módszerrel lehet fejleszteni, hasonló problémák és lépések merülnek fel, mint amikkel a kutatásom során találkoztam

A kétlépéses kutatásom első lépése a fejlesztési folyamat megismerése, feltérképezése, és egy összefoglaló ábrán való szemléltetése volt. Ehhez az egyetemi tanulmányaim alatt megismert kutatási módszertanok közül a személyes interjúkat választottam. Interjú alanyaim a fejlesztési folyamat kulcsszereplői voltak, a velük folytatott párbeszéd során jutottam hozzá a dolgozatom gerincét adó elméleti tudás jelentős részéhez.

A kutatásom második lépése során az Eventus végfelhasználóinak egy csoportját, a Magyar Telekom műszaki call centerének operátorait kérdeztem az Eventussal kapcsolatos fejlesztési igényeik jelzésének szokásairól, illetve az Eventus jelenlegi állapotával való elégedettségükről.

Munkám során a fejlesztési folyamat hét kulcsszereplőjével találkoztam személyesen, és 63 kitöltött példányt kaptam vissza a bő 100 fős csoportnak kiküldött online kérdőívemből.

Mivel a folyamat megismerése mellett a célom az volt, hogy a folyamat fejlesztésére irányuló hasznos javaslatokat tegyek, kutatásaim során ezt tartottam szem előtt, és ugyan külön fejezetben foglalkoztam a javaslattétellel, a dolgozatom egészében igyekeztem kiemelni a fejlesztendő területeket, sok esetben megoldási javaslattal is szolgáltam.
Lakatosné Kovács Dóra A ClassBox Hungary Kft. alkalmazásának szolgáltatásfejlesztése és piaci bevezetése Dr. Jókai Erika
Szakdolgozatom témája a ClassBox Hungary Kft. ClassBox nevű projektjének fejleszté- se és piaci bevezetése volt. A www.ClassBox.hu weblap egy kifejezetten általános iskolások, valamint szüleik és tanáraik számára fejlesztett zártrendszerű közösségi portál. A ClassBoxot amellett, hogy a gyermekek (a Facebook-kal ellentétben) legálisan és biztonságosan hasz- nálhatják közösségi oldalként, egy olyan modern eszköz is, amely segítséget tud nyújtani a családoknak és a tanároknak, hogy tanító-nevelő feladataikat eredményesebben végezhessék.
Dolgozatom célja az volt, hogy segítsek feltárni az alkalmazás hiányosságait, a fejlesz- tendő területeket, hogy az alkalmazás jobban igazodjon a felhasználók igényeihez, szükség- leteihez, azaz sikeresen lehessen bevezetni a hazai és nemzetközi piacra. Az egyetemen ta- nult ismereteimmel segíteni kívántam az alkalmazás műszaki és menedzsment fejlesztésének és bevezetésének menetét.
A CBH Kft. piaci helyzetének áttekintése és a SWOT analízis elkészítése után kutatási tervet készítettem, mely alapján az alábbi feladatokat végeztem el:
1. Konkurenciaelemzést (hazai és nemzetközi) és használhatósági kutatást végeztem, majd ergonómiai szempontból is megvizsgáltam a portált (szakértői elemzéssel).
2. Kérdőíves felmérés alkalmazásával kerestem a választ a kérdéseimre, miszerint mi befolyásolja a szülők döntését egy adott gyerekportál kiválasztásakor, honnan szerzik az információkat a gyerekportálokról, milyen gyakran veszik igénybe a szolgáltatása- ikat.
3. A felhasználói és vevői igényeket is azonosítottam: mit tartanak értékesnek benne, mennyire tetszik, mi az, amit esetleg hiányolnak belőle, illetve mi az, amit felesle- gesnek tartanak. (felhasználói teszteléssel, szemmozgás követő rendszerrel)
Dolgozatomben elvégzett elemzések, kutatások és kérdőíves vizsgálatok eredményeire tá- maszkodva javaslatot tettem a feltárt hibák kijavítására, a kapcsolódó szolgáltatások finom- hangolására, a fejlesztési folyamatok és módszer tökéletesítésére, valamint egy új szolgálta- tási modellre. Az alkalmazás piaci bevezetésére egy tervet készítettem elő, alátámasztva azt a teszteléseim eredményeivel.
Javaslataimat már eddig is figyelembe vette a vállalkozás, s a visszajelzések alapján a követ- kezőkben is hasznosítani fogják eredményeimet, javaslataimat.
Érdeklődve várom, hogy a hibák kijavítása, a fejlesztések befejezése és a piaci bevezetése után beváltja-e a ClassBox azokat a reményeket, amelyet a tulajdonosok is táplálnak a hazai és nemzetközi piacon.
Kulcsszavak: közösségi oldal, igényfelmérés, javaslattétel, felhasználói tesztelés
Lángi Szabolcs Hazánk első közösségi kerékpáros közlekedési rendszerének vizsgálata hatékonyság és a felhasználói elégedettség szempontjából Tővölgyi Sarolta
Szakdolgozatom hazánk első közösségi kerékpáros közlekedési rendszerével (EBI) és annak megjelenésével foglalkozik a magyar piacon. Az EBI 2013 október 20-án indult el Esztergomban, majd 2014-ben fővárosunkban is kiépítésre került a közösségi közlekedés új formája, így szakdolgozatom témája nem is lehetne aktuálisabb hazánkban. Bemutatom e rendszerek célját, valamint az új közösségi közlekedési forma nyújtotta lehetőségeket, azok pozitív hatásait. Feltárom a rendszer működését lehetővé tevő megoldásokat, a kerékpárok kialakítását, majd azokat összevetem a külföldön már a kétezres évek óta működő rendszerekével. Megvizsgálom a hazánkban újdonságként megjelenő közösségi közlekedési forma fogadtatását és kihasználtságát az utazóközönség körében. Feltérképezem, hogy az emberek esetleges közömbössége egy fenntartható közlekedési forma iránt hova vezethető vissza. Az információk begyűjtését követően kísérletet teszek olyan javaslatok megfogalmazására, amelyek elősegíthetik, hogy Magyarországon is az európai rendszerekéhez hasonló mértékben kihasznált változatok terjedhessenek el.
Hazánk első rendszerének megjelenése a Neuzer Kft.-nek köszönhető, mely piacvezető szerepet tölt be a kerékpárgyártás és forgalmazás tekintetében. A cég kerékpárokkal kapcsolatos tapasztalatai tették lehetővé, hogy egy rendkívül modern, a 21. század minden követelményének megfelelő, könnyen és biztonságosan igénybe vehető rendszer jöjjön létre hazánkban, mely a külföldi, már jól bevált változatokkal is felveszi a versenyt. Mindemellett a Neuzer Kft. és munkatársai rendkívüli készségességükről és elhivatottságukról tettek tanúbizonyságot, mely jellemzi a cég egészének működését és filozófiáját is.
A téma megválasztása annak aktualitásán túl azért is bizonyult még rendkívül jó választásnak számomra, mert mindig is kifejezetten kedveltem a kerékpározást és örömömre szolgál, hogy egy új közlekedési alternatívaként a közösségi közlekedésben is elkezdett megjelenni hazánk városaiban. A rendszerek elterjedésének köszönhetően, a kerékpározás végre a közlekedés valódi, a többség által is elfogadott alternatívájaként kerülhet be a közvéleménybe, amely így a települések fenntartható fejlődésében is jelentős szerepet tölthet be a jövőben.
Nemes Balázs A PBT Hungary gyermekek által használt vívófelszereléseinek fejlesztési, valamint a márkahűség erősítés lehetőségeinek feltárása menedzsment eszközökkel Dr. Antalovits Miklós
Szakdolgozatom első része a vívósport eszközeit mutatja be; egy általános bemutatás után a védőfelszerelések és a fegyverekre vonatkozó előírásokat írja le. A dolgozat külön fejezetben tárgyalja a gyermekek által használt vívófelszerelések ergonómiai követelményeit.
A fegyverek gyártástechnológiájának és alapanyagainak bemutatása után termék innovációs lehetőségeket vázol fel, kompozit anyagok felhasználásával. A kompozit anyagok és azokból készült termékek gyártástechnológiájának alapjait is leírja.
Szakdolgozatom, a vizsgált termékek gyártóját, a PBT Hungary Kft. történetét, marketing tevékenységét, és termékportfolióját mutatja be, értékeli üzletvitelét és a vívófelszerelések piacát elemzi.
A munkám során végzett empirikus kutatás fő célja, hogy feltárja a gyermek felhasználók és szüleik vívófelszerelésekkel kapcsolatos igényeit, továbbá megismerje a felhasználókban kialakult attitűdöt a márkák iránt a vívófelszerelések piacán. A dolgozat részletesen bemutatja a kutatás módszereit. Annak érdekében, hogy elegendő információval rendelkezzek a vállalatról és annak piaci környezetéről, interjút készítettem a cég vezetőjével. A vizsgált termékek fejlesztési igényeinek feltárása érdekében a vívó gyermekek szüleinek körében kérdőíves és fókuszcsoportos vizsgálatot végeztem. A vevői döntések motívumát versenyzők körében végzett online kérdőív segítségével vizsgáltam. A kutatás eredményeit a dolgozat részletesen bemutatja.
Az empirikus kutatásom hiányosságai kiküszöbölésére további kutatásokat javaslok a vállalat számára. A dolgozatom termékfejlesztési javaslatokkal zárul, továbbá a márkahűség erősítésére szolgáló marketing eszközökre tesz javaslatot.
Németh Alexandra Ágnes

A Messer Hungarogáz Kft. töltőüzeme – korábbi és jelenlegi berendezéseinek összehasonlító vizsgálata – ergonómiai szempontok alapján

Dr. Izsó Lajos
Szakdolgozatomat a Messer Hungarogáz Kft. Váci úti üzemének fejlesztéséről írtam, melynek témája a régi és az új töltőüzem műszaki, gazdaságossági és ergonómiai összehasonlítása volt.

A Messer Hungarogáz Kft. Váci úti üzeme, melyet dolgozatom helyszínéül választottam, a Messer Industriegase GmbH németországi vállalata által létrehozott Messer Csoport része, mely a multinacionális vállalatok körében egy független, gazdag tradíciókkal rendelkező családi vállalkozás, mely a jövőben is az kíván maradni. A Messer Csoport megbízhatóságra, nyíltságra, átláthatóságra és jól működő kommunikációra épül. Üzletfilozófiájának középpontjában a piaci közelség és a vevőkkel való nagyon szoros együttműködés áll.

A Messer Hungarogáz Kft. az acetiléntől a xenonig, az egyik legszélesebb termékskálával és választékkal áll vevői rendelkezésére.

Dolgozatomban részletezem az A4 Stúdió által tervezett új üzemépületet, illetve az üzemépület fontosabb műszaki és gazdasági változásait, valamint annak előnyeit. Fontosnak tartottam megemlíteni az üzemen belül történt technológiai változásokat is (például: ipari gázok töltése, szállítása és tárolása), melyek nagyban hozzájárultak az új töltőüzem pozitív fogadtatásához a dolgozók részéről, valamint elősegítették a biztonságosabb, kényelmesebb, hatékonyabb, azaz ergonómiailag optimálisabb üzem létrehozását.

Szakdolgozatom célja az volt, hogy rámutassak az új töltőüzem pozitívumaira, az esetleges kihasználatlan lehetőségeire, illetve a lehetséges hiányokra.

Összetett kutatási módszereket alkalmaztam az üzem fejlesztésének elemzéséhez. Alap kutatásom során magyar, német és angol nyelvű szakirodalmakat tanulmányoztam és használtam fel dolgozatomban. Saját kutatást is végeztem hipotéziseim ellenőrzéséhez. Egyéni vizsgálataim során munkanap megfigyelésen vettem részt a Messer Váci úti üzemében, valamint kérdőíves felmérést végeztem, azon dolgozók körében, akik mind két rendszernél jelen voltak, és interjút készítettem hét dolgozóval, hogy megtudjam személyes, véleményüket az üzem átalakításának hatásával kapcsolatban.

Hipotéziseim között szerepelt többek között, hogy a felújítás a dolgozókra kedvezően hathat, jelentősen csökkentheti a dolgozók baleseti kockázatát, elősegítheti az egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb munkát az üzem területén.

Vizsgálatom feldolgozása során a vizsgált ”minta” jellemzésére összegeztem a résztvevők demográfiai és szociális sajátosságait. A kérdőív és az interjú kérdésekre adott válaszok összesítését és értékelését diagramos ábrákkal szemléltettem.

Teljes mértékben igazolni tudtam a hipotézisemben szereplő állításokat. Kiemelném közülük hogy az üzem területe és a dolgozók munkája biztonságosabb lett, a töltés hatékonyabb és a munkafolyamatok gyorsabb lettek.

Személyes meglátásaim, illetve a dolgozók elmondása alapján javaslatokat tettem a Messer Váci úti üzemére vonatkozóan a dolgozók létszámkiosztására, az üzem területén a sebességkorlátozásra és a csapatmunkához szükséges csapatépítés, konfliktuskezelés fontosságára.
Opánszky Zoltán Kászon

Egy hazai táskakészítő manufaktúra növekedési potenciáljának meghatározása a külföldi terjeszkedési lehetőségeinek vizsgálatával

Koloszár Kata
A Bagaboo egy kerékpáros kiegészítők és azon belül, főleg kerékpáros futártáskák gyártásával foglalkozó családi cég. Termékeiket a biciklis futárok igényeire szabták, amelyek a kényelemet, a nagy terhelhetőséget és a nagy befogadóképességet jelentik. Az idő múltával nem csak a futárok, de a hétköznapi biciklisek számára is keresett termékké nőtte ki magát, ezért fontos szemponttá vált a gyártásánál a design és az egyediség kifejezhetősége is a táskákban. A vásárlóknak lehetőségük van az általuk rendelt táskát személyre szabottá tenni, ráhelyezett mintákkal, különféle színek felhasználásával, továbbá rendelhet több mint 10 extra opció közül azért, hogy a legjobban kitudja fejezni önmagát, az általa viselt táskával.
A Bagaboo márka mára már egész Európában ismertté vált, de vannak országok, ahol jelenlétük igen csekély. Ez abból is adódik, hogy nincsen a cégnek kiforrott marketingkoncepciója. Jelenleg sok olyan viszonteladóval rendelkezik, melyek keveset, ritkán, rendszertelenül rendelnek a Bagabootól és emiatt a cég nem elégedett a termékek eladásának számával. Dolgozatom célja, egy olyan megoldás nyújtása, amely segít a Bagaboonak a külföldi terjeszkedésben és az eladás számának növelésében. Ez a megoldás egy marketing stratégia kiépítése, amelyet meghatároztam a különböző fejlettségű biciklis kultúrával rendelkező országokra. Fejlett, fejlődő és fejletlen biciklis kultúrával rendelkező országokra bontottam az exportmarketing stratégiáját. Ezekbe a különböző kultúrákba különböző marketing stratégiákat dolgoztam ki, hogy lehetőség legyen választani közülük vagy lehetőség legyen egyszerre több irányba is terjeszkedni. Ezeket a javaslatokat a kutatásaimra és a már meglévő szakirodalomra alapoztam. Kérdőívemre, amelyet egész Európából töltöttek ki biciklisták és interjúimra, amelyeket különböző országbeli biciklis boltokkal készítettem. Ezekből az eredményekből következtettem, arra hogy milyen termékeket, milyen tulajdonsággal preferálnak a vásárlók. Továbbá, hogy milyen termékeket érdemes szállítani a különböző országokba és milyen változtatásokat igényelnek a jelenlegi termékek a jobb eladás érdekében.
Remélem dolgozatommal sikerült felkeltenem az olvasók érdeklődését a biciklis kiegészítők divatjára, legalább annyira, amennyire felkeltette az én érdeklődésemet. Ezekkel a megoldásokkal és kutatási eredményekkel szeretném a Bagaboot informálni, hogy külföldön is legalább akkora sikerre tegyenek szert, mint amekkorával Magyarországon rendelkezik.
Farkas Dárius Ádám Egy nyílászárókat értékesítő vállalkozás kommunikációjának fogyasztóközpontú fejlesztése Berki-Süle Margit
Szakdolgozatom célja az Alba Lux Kft. marketing stratégiájának a fejlesztése. Ehhez szakmai anyagokból, illetve saját kutatásaimból gyűjtöttem információkat. A kérdőívezés és az interjúztatás módszereit alkalmaztam, ahol a kérdőívvel a fogyasztói oldal vásárlást megelőző információgyűjtési, és a témában való tájékozódási szokásait vizsgáltam, míg az interjúkkal a nyílászárók értékesítésével foglalkozó cégek véleményére voltam kíváncsi az ügyfeleik kapcsán.
Egy kialakult probléma esetén, az ember egy komplex megoldást szeretne kapni. Az Alba Lux Kft. teljes körű megoldást biztosít nyílászárócserék kapcsán, hiszen a felméréstől a beszerelésig, egységesen mindennel foglalkozik. Kiváló honlappal és bemutató teremmel rendelkezik a vállalat, ami a kérdőívem eredménye alapján a legfelső, és a legalsó fokán helyezkedett el a fő információs források képzeletbeli dobogójának. Véleményem szerint a cég alkalmas a hazai piac nagyobb arányú lefedésére is, de ehhez egy még jobb marketing stratégiára van szükségük. Az említett kutatásaimban azt vizsgáltam, hogyan lehetnének eredményesebbek ebben. Az általam kiválasztott, és különösképp vizsgált nyílászáró, az Euro Lux 70-es ablak volt. A szakdolgozatomban a termék műszaki paramétereiről és életútjáról is beszéltem részletesen. A munkám műszaki részében különösen fontosnak tartom magának, a kiemelt ablaknak a teljes körű és részletes leírását. Globálisan is megvizsgáltam a piacot az építőipar ezen szegmensében. Foglalkoztam a konkurens cégekkel is, melyek értékesítőivel végeztem interjúkat. Ők egységesen azt vallották, hogy az ár a legdominálóbb tényező a magánszemélyek piacáról érkező megrendelőiknél. A nyílászáró cserén átesett vásárlók viszont csak a harmadik helyre sorolták az árat, mint fő befolyásoló tényezőt, ugyanis az ár-érték arány és a minőség foglalták el az első és a második helyet holtversenyben ezen a listán. Kutatásaimat összefoglaltam és levontam a konklúziót.
A szakmai anyagok és a saját kutatásaim fejében pedig fejlesztési ajánlatokat adtam a cégnek. Ilyen például a szórólapozás, vagy az újsághirdetésekben való megjelenése a vállalatnak. Véleményem szerint az is javíthat a marketingjükön, hogy készítettem egy rövid összefoglaló és értelmező ábrát az Euro Lux 70-es ablak fő paramétereiről, ami általánosságban is használható az ablakok terén. Ezekkel a javaslatokkal részletesen foglalkoztam, és remélem, hogy lesz olyan ötletem, amelyet megvalósítanak a cégnél. Célom ezekkel az előterjesztésekkel mind az, hogy segítsem a potenciális vásárlókat a döntésükben. A magánszemélyek nem szakértői szeretnének lenni a témának, hanem egy megalapozott, jó választást szeretnének hozni a nyílászárócseréjükkor. Eme szemléletben készítettem el a fejlesztési javaslataim, és nagyon bízom benne, hogy hasznára válnak azok az Alba Lux Kft-nek. Bízom benne, hogy az új kiemeltebb és koncentráltabb reklámtevékenység forgalomnövekedést fog hozni a cégnek.
Bódor András Mihály

Házi jelzőrendszer, mint termék ergonómiai elemzése és a kapcsolódó szolgáltatás fejlesztési lehetőségei.

Dr. Jókai Erika
Szakdolgozatom során bemutattam a Body Guard Hungary-t amely jelenleg Magyarország egyik legkiterjedtebb házi jelzőrendszeres segítségnyújtási rendszerét üzemelteti. A cég bemutatása során kitérek a jelenlegi piaci helyzetre, a cég marketing tevékenységeire és a rendszer belső felépítésére is. A felhasználók és a vevők körének bemutatása során a saját kutatási eredményeimre és a Body Guard Hungary által nyújtott adatokra támaszkodtam. A szakdolgozat írásánál fontosnak tartottam bemutatni az idősek társadalmi helyzetét, kitérve a jelenlegi anyagi és egészségügyi helyzetükre főként a KSH adataira támaszkodva. Az otthon ápolás jogi háttereinél kifejtem a házi jelzőrendszerekkel kapcsolatos legfontosabb rendeleteket valamint a jogosultságok feltételét. Versenytársak bemutatásánál összehasonlítom a hazai versenytársak eszközeit valamint azok tulajdonságait. Ezen túlmenően bemutatom a cég egyik legfontosabb külföldi versenytársát is akitől a jövőben sok dolgot tanulhat. Ebből következően fontosnak tartottam, hogy készítsek egy SWOT analízist, melynek során úgy gondolom sikerült rávilágítanom a cég fontos erősségeire, gyengeségeire, és a speciális piac által nyújtott lehetőségekre és veszélyekre. A műszaki paraméterek bemutatásánál részletesen kitérek mind a két oldalon lévő eszközök paraméterinek bemutatására, így a felhasználói oldalon lévő RM-64 és a diszpécserközpontban található RM-81 készülékre is. Kutatási eredmények elemzésénél a két kérdőíves kutatásnál sikerült olyan fontos adatokra lelnem, melyek nagyon hasznosak lehetnek a cég hosszú és rövidtávú céljainak az elérésében. A harmadik kutatás esetén, ami a belső dolgozókkal készített interjú volt, nagyon hasznosnak tekinthető abból a szempontból is, hogy alátámasztja a másik két kutatás eredményét és választ ad arra a kérdésre, hogy a dolgozók milyen fejlesztési irányokat tartanának hasznosnak. Javaslattétel során javaslatokat teszek a készülék ergonómiai fejlesztésére, a szolgáltatás fejlesztésének esetleges plusz szolgáltatások bevezetésének lehetőségére és bemutatok egy új lehetséges marketing irányvonalat.
Goda Péter Kis hengerűrtartalmú Opel motorok piaci helyzetének javítása termékmenedzsment módszerekkel Mischinger Gábor
A szakdolgozatom témája a kis hengerűrtartalmú Opel motorok piaci helyzetének segítése termékmenedzsment módszerekkel. A dolgozatban bemutattam az Opel hazai vállalatát. Kitértem a témámat érintő szentgotthárdi gyárban megvalósuló Flex Plant projektre, s ami a vállalat keretein belül már 2011 óta folyamatban van. Részletes gazdasági elemzést készítettem, mely jól tükrözi, hogy a projekt milyen nagy hatással van az egész gyárra.

A termékem a kis hengerűrtartalmú Opel motorok, ezen belül is a projekt 1.0 literes új benzines motorja. Nagyvonalakban annyit kell tudni az erőforrásról, hogy június végén indul sorozatgyártása a szentgotthárdi gyárban. Ezért a konkurens modellekre fókuszáltam a szakdolgozatomban. Hasonló karosszériájú és motorikusan egyező modellekre fektettem nagyobb hangsúlyt, kifejezetten ezek meghibásodási problémáit. Kíváncsi voltam a kialakult sztereotípiákra és ezeket mind beleintegráltam dolgozatomba. Versenytársaknak a Renault, Citroen, Ford, Fiat és a Volkswagen gyártókat s hasonló karakterisztikájú motorjait tekintettem.

Empirikus kutatásom során két kérdőíves felmérést végeztem valamint tíz személyes interjút. A kutatásaim során a kis hengerűrtartalmú gépjárművekről kialakult véleményekre és felmerülő elvárásokra vártam válaszokat, továbbá e gépjárműmotorok gazdaságossági megfelelésére. Első kérdőíves felmérésemből kiderült, hogy az emberek döntő többsége alacsonyabb fogyasztást szeretne, mint amit jelenlegi gépjárműve produkál. Járműveik 5-10 év közöttiek. Leginkább a használt gépjárműveket preferálják autóvásárlás során. A második kérdőívemből kiderült, hogy a kis hengerűrtartalmú gépjárművekről kialakult vélemények megoszlanak az emberek körében. Vannak olyanok, akik úgy gondolnak az ilyen típusú gépjárművekre, mint egy kis, városi, túlpörgetett erőforrásra és persze akadnak, akik egy megbízható motornak találják, mely hosszabb utakon is hű társuk. Ezek okai szintén megoszlottak, erről részletesebben a fenti fejezetekben olvashatnak. Az interjús felmérésekből kiderült, hogy a versenytársak azonos kis hengerűrtartalmú gépjárműveit első sorban fiatal és középkorú korosztály vásárolja meg, valamint többnyire elektronikai hibák, kopóalkatrészek számítanak tipikus meghibásodási problémáknak a felhasználók szerint. Kiderült továbbá, hogy az egyes versenytársak összes eladott modelljeinek nagy hányadát képzik a kis hengerűrtartalmú modelljeik és kijelentették több helyen, hogy ez növekvő tendenciát mutat. Részletesen összehasonlítottam a szentgotthárdi gyárban, júniusban összeszerelt 1.0 literes turbós motorváltozatot a Ford már jelenlegi 1.0 literes Ecoboost motorjával.

Javaslattételemet a kutatásaimra és a szekunder adatokra alapoztam. Szükség van a felhasználóknak tájékoztatására, hogy a kis hengerűrtartalmú Opel motorok élettartama igenis nem rövid. A tényleges és a várható fogyasztás nem válik szét egymástól. Reklámtervezetet készítettem, mely egy családi Opel programot tartalmaz, ami személyes tájékoztatásnak megfelelő. A gépjárművek, melyekbe a kis hengerűrtartalmú motorok kerülnek külön megemlítendőek. A felszereltség fontos szerepet játszik a vásárlás során. A közepes felszereltségi szint, melyet a nagyobb vásárlói réteg megcéloz. Véleményem szerint ezen felszereltségi szinten belüli eszköztár bővítése, még modernebb és designosabb kivitelezése új vásárlói rétegeket vonzhat maga köré. Továbbá az idősebb vásárlói rétegek megcélzása, e réteg igényeinek kielégítése plusz piaci keresletet vonzhat magával.
Kiss Bernadett A Sugar! dizájncukrászda fogyasztói központú fejlesztése termékmenedzsment eszközökkel Dr. Lógó Emma
Szakdolgozatom legfőbb témája a termékélmény bemutatása a Sugar! Dizájncukrászda által, illetve egy vevői elégedettség-felmérés és márkaerősség kutatás az üzlet továbbfejlesztése érdekében. A termékélmény definiálását a Sugar! fizikai környezetkialakításával, illetve termékstratégiájával szemléltettem. Az üzlet piacon való elhelyezésének érdekében bemutattam az esetleges versenytársakat, illetve SWOT- elemzés segítségével feltártam az üzlet erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit.

Szakdolgozatom műszaki egységét a vendégtér fizikai kialakításának ergonómiai szempontból történő elemzése alkotja, melynek első részeként a felhasználói kör jellemzését végeztem el. Az üzlet kialakítását, mind vevői és dolgozói szempontból elemeztem. A vevői szempontok meghatározása megfigyelés alapján történt, a dolgozói igények illetve a már meglévő kialakítással kapcsolatos problémák feltárása egy alkalmazottal készített interjú alapján készült.

Kutatásom elsődleges célja az üzlet fejlesztési lehetőségeinek felderítése, és a vevői elégedettség mérése volt, valamint egy esetleges marketingkommunikációs stratégia alappilléreinek feltárása. Terepmegfigyelést és kérdőíves kutatási módszert alkalmaztam. A terepmegfigyelés esetén összehasonlítottam a Sugar! Designcukrászdát más hasonló üzletekkel. A kérdőíveket pedig a Sugar! vendégeivel töltettem ki. Az elvégzett kutatások eredményei alapján javaslatot tettem az üzlet fejlesztésére, illetve az üzlet népszerűsítésére különböző marketing kommunikációs eszközökkel.

Célom egy olyan üzlet bemutatása volt, ahol a design áll a középpontban, és az ez által nyújtott termékélmény-generálás a legfőbb üzleti eszköz a siker elérésénél. Úgy vélem az egyediség az egyik legmeghatározóbb tulajdonság az élet minden területén, s elsősorban az egyediség és a kreativitás által lehet valami maradandót és különlegeset alkotni.
Tóth Áron Vinylize szemüvegkeretek ismertségének és eladási volumenének növelése – fókuszban a termékélmény és a „játékosítás” Tóvölgyi Sarolta
Szakdolgozatom témája a Tipton Eyeworks Kft. által készített Vinylize szemüveg kollekció ismertségének és eladási volumenének növelése a "játékosítás” és a termékélmény eszközeinek segítségével. A dolgozatomban kiemelten a digitális értékesítési és promóciós megoldásokkal foglalkozom.
A folyamatot először a cégnél végzett interjúk alapján folytatott kutatással kezdtem el. A téma fókuszát a Vinylize kollekció ismertségének növelésére helyeztem, ezért a vásárlás ösztönző eszközök felmérése mellett, a szemüvegpiac elemzésére, a versenytársak több szempont szerinti vizsgálatára is kiterjedt. Az előző kutatást alapjául véve a cégre vonatkozóan SWOT analízist készítettem, amiben a cég ismer ismert piaci előnyeit és hátrányait vetettem össze a potenciális lehetőségek és veszélyek felmérésével.
A kérdéskörben végzett kutatásaim során továbbiakban egy általános online felületen megosztott és terjesztett kérdőívvel alapoztam meg, amiben a dizájn fontosságát vizsgáltam meg. Majd erre felerősítve a termékélmény elemzéshez felmértem a Vinylize kollekcióban szereplő szemüvegek jelentését és asszociációt, az eladói oldalon interjúval, a vevői oldalon projektív kérdőívezési technika alkalmazásával. Végül pedig a játékosítás (gamification) elmélethez kapcsolódóan a játékos típusok meghatározása érdekében online kérdőív alkalmazásával került meghatározásra és eredményeinek a dolgozatban történő felhasználására.
A dolgozatot a kutatásomra támaszkodva három javaslattételekkel zárom, amik részletesen kerülnek bemutatásra és értékelésre előnyök és hátrányok, valamint költség szempontjai alapján. Végül pedig a felsorolt javaslatok eredményességére vonatkozó mérhetőséget vizsgálom, ami visszajelzésként szolgálhat az adott stratégia kidolgozása során annak esetleges továbbfejlesztése során.
Andrej Csaba

A háztáji pálinkafőzés üzleti jellemzőinek, eszközrendszerének elemzése és vállalkozási modelljének kidolgozása

Dr. Antalovits Miklós
Magyarországon nagy múltra tekint vissza a pálinkakészítés és a pálinkafogyasztás, különösen igaz ez az ország dél-keleti részében elterülő Békés megyére is, ahol számos országos hírnevű párlatot állítanak elő.

Dolgozatom fő célja, hogy megvizsgáljam a Békés megyében rejlő pálinkafőzési és forgalmazási lehetőségeket és ennek tükrében javaslatot tegyek egy gazdaságosan működő vállalkozási modell alkalmazására.

Az első fejezetekben bemutatattam a pálinka történetét, a pálinkához köthető tradíciókat, valamint a pálinkafőzés folyamatait és technológiáját az első lépésektől a párlat elkészültéig. Ezen kívül kitértem még a különböző pálinkához köthető jogi és forgalmazási szabályozásokra.

A továbbiakban interjúk segítségével megvizsgáltam a magyar pálinkapiac szereplőit; a háztáji-, és bérfőzetőket, valamint a bér-, és kereskedelmi főzdéket. Kérdőív segítségével elemeztem a hazai fogyasztói társadalom pálinkákkal kapcsolatos igényeit.

Végezetül ezen tapasztalatok segítségével kidolgoztam azt a pálinkafőzésre, illetve forgalmazásra épülő vállalkozási modellt, amely nyereségesen üzemelhet a mai gazdasági helyzetben.
Krasnyánszky János

Fűszerpaprika kiskiszerelésű előállításának és forgalmazásának előkészítése egy magánvállalkozás számára

Dr. Lógó Emma
Szakdolgozatom egy aktuális piaci terjeszkedés alapjául szolgál. A vállalkozás, melynél lehetőségem nyílt kutatnom, vizsgálódnom, már több éve tervezi a kiskiszerelésű fűszerpaprika bevezetését. Kapacitását tekintve mostanra jutott a vállalkozás arra a szintre, mely már garantálni tudja a terjeszkedés hatékony bevezetését, maximális támogatását. A megfelelő gazdasági és piaci információk, ismeretek nélkül azonban ez a lépés túl nagy kockázatot jelenthet. Első lépésben vizsgálódni kezdtem a vállalkozás gazdasági helyzetéről, valamint a fűszerpaprika piacának sajátosságairól. Ezt követően a tervben lévő kiskiszerelésű fűszerpaprika előállításához szükséges műszaki hátteret vizsgáltam, mely során megállapítottam, hogy a vállalkozás műszakilag készen áll a termékprofil bővítésre.

Soron következő lépésem a user profile meghatározása volt. A fűszerpaprikát a vállalkozástól főként viszonteladók, boltok fogják megvásárolni. A végső fogyasztók, akik a terméket használni fogják, tőlük fogják azt megvásárolni.

Célom tehát az aktuális fűszerpaprika piac minél hatékonyabb megismerése volt. Az ehhez végzett kutatásaimmal törekedtem a szükséges információk megszerzésére. Megfelelő kutatási módszertannak az interjút és a kérdőívet találtam. A felhasználói körök megállapítása után interjúkat végeztem a potenciális viszonteladókkal, kérdőívemet pedig a végső fogyasztók minél szélesebb rétegéhez próbáltam eljuttatni. A beérkező információkat folyamatosan nyomon követtem, majd a célul kitűzött számban elkészült interjúk és kérdőívek birtokában elkezdtem azok feldolgozását, értékelését.

Figyelembe véve a kapott eredményeimet, elkészítettem a javaslattételeimet a vállalkozás számára. Fontosnak tartom egy minél komplexebb cégarculat kialakítását, illetve a megfelelő termékkísérő marketing eszközök elkészítését. Ehhez több kiváló referenciát felvonultató cég is rendelkezésre áll hazánkban. Segítségükkel az előírásoknak és vevői szokásoknak, igényeknek megfelelő csomagolás megtalálása, megalkotása is könnyebbé válhat.
Sándor Viktor György Utasbiztonság és utaskényelem fejlesztése felhasználói preferenciák alapján az Ikarus- Skoda TR187.2 trolibuszhoz kapcsolódóan Mischinger Gábor
A szakdolgozatomban bemutattam az Ikarus-Skoda TR187.2 –es trolibuszt, amelyet ebben az évben sikerült először legyártani, és hamarosan forgalomban is utazhatnak vele az utasok. A gyártás első darabjai Magyarországon, Szegeden közlekednek majd.

A dolgozat során bemutattam a gyártó Ikarusbus Kft.-nek a történelmét és gazdasági helyzetét, a termék gazdasági helyzetét, piaci lehetőségeit. Továbbá a termék műszaki tulajdonságait is jellemeztem részletesen, és a termékhez kapcsolódó felhasználói kört (user profile) is bemutattam.

A dolgozatom végén szereplő javaslatok alapjaihoz nagy mennyiségű és átfogó kutató munkát intéztem, amelybe nem csak a kérdőív és a fókuszcsoportos beszélgetést tartozott bele.

A kérdőívre átfogó és a dolgozatomban felhasználható információkat kaptam a válaszadóktól. Ennek a módszernek a segítségével a felhasználók egyik nagy csoportjának, az utasoknak a véleményét és preferenciáit kutattam a trolibuszos közlekedéshez kapcsolódóan.

A fókuszcsoportos beszélgetésnél a trolibuszvezetők véleményét kutattam főleg a trolibuszvezetői kényelemről és biztonságról általában, a termékhez és a gyártóhoz kapcsolódóan. A beszélgetés Szegeden zajlott, ahol az SZKT munkatársai voltak segítségemre. Ez a csoportos interjú is nagyon hasznos volt szakmailag.

A kutatásból kiderült, hogy a téma hasznos, és mindenki képes véleményt alkotni, még az is, aki csak ritkán közlekedik trolibusszal. A terméket pedig modernnek és kényelmesnek találják a felhasználók, ezért nagyon várják már, hogy utazhassanak vele.
Balogh Tamás A magyar termék jelleg, mint piaci versenyelőny vizsgálata a székesfehérvári tojás példáján keresztül Berki-Süle Margit
Szakdolgozatom elolvasása után átfogóbb képet kaphat az olvasó az agrárszektor, baromfi és tojáspiac mai helyzetéről Európában és hazánkban, azon belül is a közösségi agrármarketing szerepéről, kialakulásáról és legfontosabb képviselőiről. Dolgozatomban foglalkoztam továbbá a védjegyek szerepével is, azok megjelenésével, aktuális helyzetükkel, visszaélésekkel és igyekeztem felvázolni saját álláspontomat a jövőbeli fejlődési lehetőségekről. Bízom benne, hogy sikerül a hazai agrárszektor fennmaradását erősíteni és fellendíteni, örömteli lenne, ha a magyar mezőgazdaság újra a „régi fényében pompázna”, visszanyervén az Európában elfoglalt előkelő helyét, megbecsülését és elismertségét. Valamint abban is bízom, hogy a magyar társadalom megfelelő informáltságának köszönhetően a védjegyek és ezzel egy időben a hazai termékek ázsiója is nő. Első lépésként már az is hatalmas teljesítmény lenne ha a magyar társadalom tojásfogyasztása visszaállna a 10 évvel ezelőtti „rendbe”.
Könnyen belátható, hogy mennyire fontos a hazai termékek és termelők támogatása és a gazdaság erősítése a mezőgazdaságon keresztül. Ehhez szeretnék a szakdolgozatommal és javaslataimmal hozzájárulni. Meglátásom szerint nagy segítség lenne a piac számára, ha a már más termékek esetén jól bevált fesztiválok rendezésére lenne lehetőség és tőke. Fontos, hogy ne hagyjuk veszni értékeinket!
Tóth Rita Veronika A Máv nosztalgia élményvonatozás, mint szolgáltatás fejlesztése és ismertségének növelése termékmenedzsment eszközökkel Tóvölgyi Sarolta
Szakdolgozatom témája a MÁV Nosztalgia Kft. élményvonatozása és annak fejlesztése. Ez a vállalat legújabb szolgáltatása, és mint ilyen még sok fejleszteni valót rejt magában. Dolgozatom célja volt ezeknek egy részét feltárni.

Ehhez ismerni kell a vállalat makro- és mikrokörnyezetét, illetve magát a szolgáltatást is. Éppen ezért végeztem el a vállalattal kapcsolatban a STEEP analízist, elemeztem a piaci szereplőket és a szolgáltatásra vonatkozóan pedig SWOT analízist készítettem.

A vonatok műszaki jellemzője és felépítése kihat az utasok elégedettségére, így dolgozatomban ezt részleteztem, különös hangsúlyt fektetve a szabványokra és előírásokra.

A kutatásaimra támaszkodva összességében elmondható, hogy van jövője az élményvonatnak, és nagy valószínűséggel a későbbiekben is lesz rá kereslet. Fontos azonban, hogy figyelje a vállalat az aktuális trendeket és a turizmus igényeinek alakulását Magyarországon. Továbbra is fontos az utasok folyamatos visszacsatolása a szolgáltatások fejlesztése érdekében. Sok lehetőséget rejt magában, csupán a vállalaton múlik, hogy ezeket mennyire használja ki.